What is user experience (UX)?

EnglishPolish

User experience, or UX, is a term used to describe the overall experience a user has when interacting with a product or service in a given context. Depending on how the product or service is designed, the experience can range from delightful to downright frustrating!

User experience, czyli UX, to termin używany do opisywania ogólnych wrażeń, jakie ma użytkownik podczas interakcji z produktem lub usługą w danym kontekście. W zależności od tego, jak projektowany jest produkt lub usługa, wrażenia te mogą przybierać różne formy – od zachwytu, wręcz aż po frustrację.

You’ll often hear about UX in relation to digital products, such as websites and apps — but UX isn’t limited to the digital space. Anything that can be experienced can be designed, from the packaging of a toothbrush to the wheels of an orthopaedic chair.

Często słyszy się o UX w odniesieniu do produktów cyfrowych, takich jak strony internetowe i aplikacje, ale UX nie jest ograniczony do przestrzeni cyfrowej. Można zaprojektować wszystko, czego można doświadczyć, od opakowania szczoteczki do zębów po kółka krzesła ortopedycznego.

The impact of good (and bad!) UX is everywhere. That’s one of the reasons it’s such an exciting field, and also explains why you already know a lot more about UX than you realize. Every time you curse a push door that has a pull bar, or close a confusing website in frustration, you’re making a judgement on the quality of its UX design.
So: UX is all about the user’s interaction or experience with a product or service.

Wpływ dobrego (i złego!) UX widać wszędzie. To jeden z powodów, dla których jest to tak ekscytująca dziedzina, a także wyjaśnienie, dlaczego o UX wiesz już dużo więcej, niż przypuszczasz. Za każdym razem gdy przeklinasz drzwi, które należy pchać, a mają uchwyt do ciągnięcia, lub zamykasz z frustracją chaotyczną stronę WWW, oceniasz jakość projektu UX.
Zatem: UX to interakcja lub doświadczenia użytkownika z produktem lub usługą.
Source of English text: https://careerfoundry.com/en/tutorials/ux-design-for-beginners/what-is-ux-design/

What is user experience design (UXD)?

EnglishPolish

User experience design, or UXD, considers each and every element that shapes the user experience. It’s all about designing specifically for the needs of the user or customer, looking at things like ease of use, quality, and efficiency.

Projektowanie wrażeń użytkownika, czyli UXD, bierze pod uwagę każdy element, który kształtuje wrażenia użytkownika. To projektowanie specjalnie na potrzeby użytkownika lub klienta, z uwzględnieniem takich aspektów, jak łatwość obsługi, jakość i efektywność.

If you think about it, humans can only benefit from complex systems like websites and computer programs (or any product, really) if these systems are somewhat user-friendly. UX designers look to bridge the gap between the product and the human user. They think about how people interact with a given product, and look for ways to make these interactions as intuitive and straightforward as possible.

Jeśli się nad tym zastanowić, ludzie mogą odnieść korzyści ze złożonych systemów, takich jak strony internetowe i programy komputerowe (właściwie to jakikolwiek inny produkt), tylko wtedy, gdy systemy te są w pewnym stopniu przyjazne dla użytkownika. Projektanci UX starają się wypełnić lukę pomiędzy produktem a użytkownikiem. Zastanawiają się, jak użytkownik podejmuje interakcję z danym produktem i szukają sposobów, aby interakcje te były jak najbardziej intuicyjne i proste.

UX designers have to wear many different hats, finding just the right balance between scientist, psychologist, sociologist, and artist (among others!). In order to come up with viable, creative, and user-friendly design solutions, you need to analyze past experiences, research new practices, interview real or potential users, and test, test, test your designs!

Projektanci UX muszą wcielać się w różne role, znajdując właściwą równowagę między naukowcem, psychologiem, socjologiem i artystą (między innymi!). Aby zaproponować realne, kreatywne i przyjazne dla użytkownika rozwiązania projektowe, musisz przeanalizować dotychczasowe doświadczenia, zbadać nowe praktyki, przeprowadzić wywiad z rzeczywistymi lub potencjalnymi użytkownikami oraz wielokrotnie testować swoje projekty.
Source of English text: https://careerfoundry.com/en/tutorials/ux-design-for-beginners/what-is-ux-design/

What kinds of projects do UX designers work on?

EnglishPolish

As the tech industry grows, the field of UX design is becoming increasingly varied. UX designers can find themselves working on a wide range of projects within various contexts. Here are just some applications for UX design.

Wraz z rozwojem przemysłu technologicznego projektowanie UX staje się coraz bardziej zróżnicowane. Projektanci UX mogą pracować nad wieloma projektami w różnych kontekstach. Oto wybrane możliwości zastosowania projektowania UX.

Website, App And Software Design
In the age of the internet and smartphones, the usability of a website, mobile app or piece of software will largely determine its success on the market. Together with UI designers, UX designers are responsible for ensuring a smooth online experience for the user.

Projektowanie stron internetowych, aplikacji i oprogramowania
W dobie internetu i smartfonów użyteczność strony internetowej, aplikacji mobilnej lub oprogramowania w dużej mierze decyduje o ich sukcesie na rynku. Wspólnie z projektantami UI (interfejsów użytkownika) projektanci UX mają za zadanie zapewnić użytkownikowi płynne korzystanie z internetu.

Voice Design
Voice user interfaces are revolutionizing the way we interact with technology. UX designers have a huge role to play in the rise of voice, as products like Amazon Alexa can only be successful if they are user-friendly and accessible for the masses.

Sterowanie głosem
Głosowe interfejsy użytkownika rewolucjonizują sposób, w jaki korzystamy z technologii. Projektanci UX mają do odegrania ogromną rolę w tworzeniu systemów głosowych, gdyż produkty takie jak Amazon Alexa mogą odnieść sukces tylko wtedy, jeśli będą przyjazne dla użytkownika i dostępne dla szerokiego grona odbiorców.

Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR)
With the global VR market expected to be worth around $27 billion by 2022, UX designers will increasingly be required to design immersive experiences. More and more, UX designers will have to adapt their approach to ensure the latest technologies are accessible and user-friendly.


Rzeczywistość wirtualna (VR) i rzeczywistość rozszerzona (AR)
Biorąc pod uwagę, że do 2022 r. światowy rynek VR będzie wart około 27 miliardów dolarów, od projektantów UX będzie się coraz częściej oczekiwać zapewniania użytkownikom ekscytujących wrażeń. Coraz częściej projektanci UX będą musieli też dostosowywać swoje podejście by zapewnić dostępność i łatwość obsługi najnowszych technologii.
Source of English text: https://careerfoundry.com/en/tutorials/ux-design-for-beginners/what-is-ux-design/
https://www.freepik.com/free-vector/customer-survey-concept-illustration_5841882.htm

The value of UX design

EnglishPolish

The value of UX design is immense; not only for the end user, but also for the business or brand.

Wartość projektowania UX jest ogromna, nie tylko dla użytkownika końcowego, ale także dla firmy lub marki.

From a user perspective, good UX design enables us to go about our daily lives as effortlessly as possible. From setting an alarm to chatting with friends online, listening to music or using a calendar app – the ease with which we complete these actions is the result of good design.

Z punktu widzenia użytkownika, dobry projekt UX ułatwia życie codzienne. Od ustawienia alarmu, przez rozmowy z przyjaciółmi online, po słuchanie muzyki lub korzystanie z elektronicznego kalendarza – łatwość, z jaką wykonujemy te czynności, jest rezultatem dobrego projektu.

When designing these experiences, UX designers must consider how they can bring value to all kinds of users. They do this by practicing inclusive design—otherwise known as universal or accessible design.

Projektując wrażenia projektanci UX muszą rozważyć, w jaki sposób zaoferować wartość wszystkim użytkownikom. Robią to poprzez praktykę projektowania inkluzywnego, znanego również jako projektowanie uniwersalne lub dostępne.

Universal Design
As motivational speaker Molly Burke explains, universal design is the practice of “designing and building everything to be accessed, enjoyed and understood to its fullest extent, by everyone, regardless of their size, their age, their ability, or their perceived ability.”

Projektowanie uniwersalne
Jak wyjaśnia mówca motywacyjny Molly Burke, uniwersalne projektowanie to praktyka “projektowania i tworzenia wszystkiego, co jest w pełni dostępne, lubiane i rozumiane przez każdego, niezależnie od jego wzrostu, wieku, zdolności czy postrzeganych możliwości.”

Good Design Is Good Business
From a business perspective, designing first-class user experiences is absolutely key to ensuring customer satisfaction and building brand loyalty. Only if a product or service is hassle-free and enjoyable, will the user want to return.

Dobry projekt to dobry biznes
Z biznesowego punktu widzenia, projektowanie najwyższej klasy wrażeń użytkownika jest absolutnie kluczowe dla zapewnienia satysfakcji klienta i budowania lojalności wobec marki. Tylko wtedy, gdy produkt lub usługa będzie nieskomplikowana i przyjemna, użytkownik będzie chciał wrócić.
Source of English text: https://careerfoundry.com/en/blog/ux-design/what-is-user-experience-ux-design-everything-you-need-to-know-to-get-started/

UX design as a user-centered design

EnglishPolish

Since UX design encompasses the entire user journey, it’s a multidisciplinary field – UX designers come from a variety of backgrounds such as visual design, programming, psychology and interaction design. To design for human users also means you have to work with a heightened scope regarding accessibility and accommodating many potential users’ physical limitations, such as reading small text.

Ponieważ projektowanie UX obejmuje całą podróż użytkownika, jest to obszar multidyscyplinarny – projektanci UX wywodzą się z różnych dyscyplin, takich jak projektowanie wizualne, programowanie, psychologia i projektowanie interakcji. Projektowanie dla różnych osób oznacza również konieczność pracy w zwiększonym zakresie nad dostępnością, uwzględniając wiele fizycznych ograniczeń potencjalnych użytkowników, takich jak czytanie tekstu napisanego małą czcionką.

A UX designer’s typical tasks often include user research, creating personas, designing wireframes and interactive prototypes as well as testing designs. These tasks can vary greatly from one organization to the next, but they always demand designers to be the users’ advocate and keep the users’ needs at the center of all design and development efforts. That’s also why most UX designers work in some form of user-centered work process, and keep channeling their efforts until they address user needs optimally.

Typowe zadania projektanta UX często obejmują badania użytkowników, tworzenie person, projektowanie szkieletów i interaktywnych prototypów, a także testowanie projektów. Zadania te mogą się bardzo różnić w zależności od organizacji, ale zawsze wymagają od projektantów, aby byli reprezentantami użytkowników i mieli na uwadze ich potrzeby w centrum wszystkich działań projektowych i rozwojowych. To również dlatego większość projektantów UX uczestniczy w jakiejś formie procesu projektowania zorientowanego na użytkownika i skupia swoje wysiłki na optymalnej realizacji potrzeb użytkownika.

User-centered design is an iterative process where you take an understanding of the users and their context as a starting point for all design and development.

Projektowanie zorientowane na użytkownika jest procesem iteracyjnym, w którym za punkt wyjścia do projektowania i rozwoju przyjmuje się zrozumienie użytkowników i ich kontekstu.
Source of English text: https://www.interaction-design.org/literature/topics/ux-design

Exercises:

Exercise 1.

Answer the questions

  1. What is user experience?
  2. Is UX limited to the digital space?
  3. Why is UX such an exciting field?
  4. What characteristics of the product are taken into account when evaluating its user experience?
  5. What do UX designers look to do?
  6. What are some applications for UX design?
  7. What value does UX bring from a user perspective?
  8. How do you understand inclusive design?
  9. What backgrounds do UX designers come from?
  10. What are the typical tasks of the UX designer?
Exercise 2.
Exercise 3.
Exercise 4.