What is information architecture

EnglishPolish

Information architecture (IA) is the system and structure you use to organize and label content on your website or app. It determines the paths people take to find the information they need, and it’s the foundation on top of which you provide the design. This means that while users will never see this underlying structure on it’s own, they will feel the effects of the decisions you make here.

Architektura informacji (IA) to system i struktura, których używa się do organizacji i etykietowania treści na stronie internetowej lub w aplikacji. Określa ścieżki, którymi podążają użytkownicy, aby znaleźć potrzebne im informacje, a także jest podstawą, na której tworzony jest projekt. Oznacza to, że choć użytkownicy nigdy nie zobaczą samej struktury, odczują skutki decyzji, które tu podejmiesz.

IA isn’t actually any one thing, it’s made up of multiple smaller parts including:
– Navigation: How people make their way through information.
– Labels: How information is represented.
– Search: How people look for information.

IA nie jest tak naprawdę jedną rzeczą, ale składa się z wielu mniejszych elementów, w tym:
– Nawigacji: jak użytkownicy poruszają się po zasobach informacyjnych.
– Etykiet: jak informacja jest reprezentowana.
– Wyszukiwania: w jaki sposób ludzie szukają informacji.

The overall goal of an information architecture should be to help people find information – whether that’s on a website or mobile app, or in physical spaces like libraries and stores. There’s a lot that goes into developing an IA. Here, we’ll give a high-level overview of the process of developing an IA.

Ogólnym celem architektury informacji powinna być pomoc użytkownikom w znalezieniu informacji – czy to na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej czy też w przestrzeniach fizycznych, takich jak biblioteki i sklepy. Jest wiele rzeczy, które należy wziąć pod uwagę przy tworzeniu IA. W tym miejscu przedstawiamy ogólny zarys procesu projektowania IA.

What makes a good information architecture?
There are a few best practices to keep in mind when thinking about your IA – principles you should always try and adhere to.

Co czyni architekturę informacji dobrą?
Istnieje kilka najlepszych praktyk, o których należy pamiętać, myśląc o swojej IA. Są to zasady, które zawsze warto spróbować zastosować.

Understand your users – before developing anything for your users, learn what it is that they need and expect from your product.

Zrozum swoich użytkowników – zanim cokolwiek zaprojektujesz dla użytkowników, dowiedz się, czego potrzebują i oczekują od twojego produktu.

Don’t rely on the homepage – Don’t fall into the trap of loading up your homepage with information to make up for a poor IA. Why? Think about those users who may never actually see your homepage, for example, those entering your website through search or a direct link.

Nie polegaj na stronie głównej – nie wpadnij w pułapkę zapełniania strony głównej informacjami, aby nadrobić słabą architekturę. Dlaczego? Pomyśl o użytkownikach, którzy mogą nigdy nie zobaczyć strony głównej, gdyż na przykład wchodzą na stronę przez wyszukiwarkę lub bezpośredni link.

Search isn’t the answer – similarly, search isn’t a substitute for an IA. Most people will still try and navigate your website by themselves before turning to search.

Wyszukiwanie nie jest odpowiedzią ani nie zastąpi IA. Większość użytkowników nadal będzie próbować samodzielnie poruszać się po witrynie, zanim zacznie wyszukiwać.

Label content clearly – one of the sins of poor IA design is unclear labels. When you’re creating a link to the ‘Contact Us’ page, don’t label it ‘Chat to us’.

Jasno etykietuj zawartość – jednym z grzechów złego projektowania IA są niejasne etykiety. Kiedy tworzysz link do strony “Contact Us”, nie etykietuj go “Chat to us”.

Make your IA flexible and adaptable – websites and digital products change over time. Your IA should do the same. Make sure you design it so that you can add and remove elements as the needs of your users and organization change.

Spraw, aby IA była elastyczna i możliwa do modyfikowania – strony internetowe i produkty cyfrowe zmieniają się wraz z upływem czasu. IA powinna robić to samo. Upewnij się, że projektujesz ją tak, aby można było dodawać i usuwać elementy, w miarę jak zmieniają się potrzeby użytkowników i organizacji.

Keep your pages simple – pages should be clear and easy to understand. If you do need a lot of content on a single page, consider if it’s easier to break it up across subpages instead.

Niech twoje strony będą proste – strony powinny być jasne i łatwe do zrozumienia. Jeśli rzeczywiście musisz umieścić dużą ilość treści na jednej stronie, zastanów się, czy nie łatwiej podzielić ją na podstrony.

https://www.freepik.com/free-vector/web-design-concept-with-flat-design_2476797.htm

The role of an information architect

EnglishPolish

An information architect oversees things like website navigation and user experience, while IA (the term) relates to the system and structure of websites and applications. Information architects will also work with other departments to ensure information is presented to users clearly.

Architekt informacji jest odpowiedzialny za takie rzeczy, jak nawigacja na stronie i wrażenia użytkownika, natomiast termin IA  odnosi się do systemu i struktur stron internetowych i aplikacji. Architekci informacji współpracują również z innymi działami, dbając o to, aby informacja była jasno prezentowana użytkownikom.

In many cases, organizations won’t actually have a dedicated information architect. Instead, the duties and tasks typically associated with the role are carried out by designers, content strategists, developers and product managers.

W wielu przypadkach organizacje nie będą miały własnego architekta informacji. Zamiast tego obowiązki i zadania zwykle związane z tą funkcją są wykonywane przez projektantów, specjalistów ds. treści, programistów i menedżerów produktu.

How to develop an information architecture

EnglishPolish

Developing an IA is an extremely complex and involved process. The key to a successful IA is understanding your users, the information they seek, and the ways in which they go about finding it. With this in mind, it’s easy to see why the IAs of so many websites and even physical places end up reflecting internal organizational thinking instead of that of the users.

Tworzenie IA jest niezwykle złożonym i skomplikowanym procesem. Kluczem do dobrej architektury informacji jest zrozumienie użytkowników, informacji, których poszukują i sposobów, w jakie je znajdują. Mając to na uwadze, łatwo jest zrozumieć, dlaczego architektura informacji tak wielu stron internetowych, a nawet przestrzeni fizycznych, odzwierciedla wewnętrzne myślenie organizacyjne, a nie myślenie użytkowników.

But how do organizations fall into this trap in the first place? In most cases, it’s simply because there’s little effort made to go out and actually learn from users.
Here are some of the top IA mistakes:

Jak zatem organizacje wpadają w tę pułapkę? W większości przypadków dzieje się tak po prostu dlatego, że niewiele wysiłku wkłada się w to, aby wyjść do użytkowników i faktycznie się od nich uczyć. Oto niektóre z najważniejszych błędów IA:

– Poor content groupings – placing content into silos that make sense to people within the organization, but not to users. Also, assuming that certain pieces of content should only live in one place.

– Złe grupowanie treści – umieszczanie treści w izolacji, co ma sens dla ludzi w organizacji, ale nie dla użytkowników. Ponadto, zakładanie, że pewne elementy treści powinny znajdować się tylko w jednym miejscu.

– Missing content – certain categories don’t contain expected landing pages, leaving users struggling to find content they’re looking for.

– Brakujące treści – niektóre kategorie nie zawierają oczekiwanych stron docelowych, co powoduje, że użytkownicy mają trudności z odnalezieniem poszukiwanych treści.

– Mismanaged subsites – poorly integrating subsites or microsites into a primary website.

– Źle zarządzane podstrony – słaba integracja podstron lub mikrowitryn ze stroną główną.

– Incorrectly using search – one of the biggest IA mistakes is thinking that search will address navigation shortcomings.

– Nieprawidłowe zastosowanie wyszukiwania – jednym z największych błędów IA jest myślenie, że wyszukiwanie pozwoli wyeliminować braki w nawigacji.

This quote by Paul Boag will likely sound familiar to many who have been through the process of a website redesign: “So many things can go wrong when creating a site’s information architecture. Often it turns into a political battleground between rival departments each seeking to have their area of responsibility highlighted at the highest level of the site”.

Ten cytat Paula Boaga będzie prawdopodobnie brzmiał znajomo dla wielu, którzy przeszli przez proces przebudowy strony internetowej: “Tak wiele rzeczy może pójść źle przy tworzeniu architektury informacji witryny. Często zamienia się to w polityczną batalię pomiędzy rywalizującymi ze sobą działami, z których każdy chce, aby ich praca była wyróżniona na najwyższym poziomie w strukturze witryny”.

So how do you actually develop an IA? Here’s a very high-level overview of the steps involved:

W jaki więc sposób można stworzyć IA? Oto bardzo ogólny zarys działań:

– Identify your top tasks – What do your users want to know? Whether it’s through internal conversations with stakeholders, website analytics or speaking with users, find out what your users want to know and the tasks they’re trying to complete when using your website or app.

– Zidentyfikuj najważniejsze zadania – co twoi użytkownicy chcą wiedzieć? Obojętnie, czy to z wewnętrznych rozmów z interesariuszami, analiz strony internetowej czy rozmów z użytkownikami, dowiedz się, co użytkownicy chcą wiedzieć i jakie zadania starają się wykonać podczas korzystania z twojej strony lub aplikacji.

– Take stock of your content – There’s an intrinsic link between IA and content. Think of it this way: your IA is like the branches of a tree, with your content being the leaves. This means that before you even begin the task of redesigning your IA, you need to take stock of all of your content. Commonly, this is done through a content audit.

– Dokonaj przeglądu zawartości – istnieje ścisły związek pomiędzy IA a zawartością. Pomyśl o tym w ten sposób: twoja IA jest jak gałęzie drzewa, a twoja zawartość to liście. Oznacza to, że zanim jeszcze rozpoczniesz pracę nad projektem graficznym, musisz zrobić inwentaryzację wszystkich swoich materiałów. Zazwyczaj odbywa się to poprzez audyt zawartości.

– Group and label your content – figure out how the content on your site should be grouped and labeled. To ensure your system makes sense to your users, consider using card sorting, a user testing technique that helps you find out how people group information into different categories.

– Grupuj i etykietuj zawartość – ustal, jak treść na stronie powinna być pogrupowana i opisana. Aby upewnić się, że twój system ma sens dla użytkowników, rozważ zastosowanie sortowania kart – techniki testowania użytkowników, która pomoże ci dowiedzieć się, jak użytkownicy grupują informacje w różne kategorie.

– Work out your navigation – With your content grouped into categories that make sense, it’s time to figure out how users will get to it. This is where a sitemap comes into play. A sitemap is a diagram which shows you all of your content labels and groups, and can be used to inform your navigation design.

– Opracuj nawigację – gdy masz już zawartość pogrupowaną w logiczne kategorie, czas ustalić, jak użytkownicy będą do niej docierać. W tym momencie pojawia się mapa strony. Mapa strony jest schematem, który pokazuje wszystkie etykiety i grupy zawartości i może być wykorzystana podczas projektowania nawigacji.
Source of English text: David Renwick "Learn about information architecture" https://blog.optimalworkshop.com/learn-about-information-architecture/

Exercises:

Exercise 1.

Answer the questions

  1. What is information architecture?
  2. Why shouldn’t you rely on the homepage?
  3. Why search isn’t a substitute for an IA?
  4. Why should you make your IA adaptable?
  5. What could you do to avoid putting too much content on a single page?
  6. What does an information architect oversee?
  7. What is the key to a successful IA?
  8. What should an IA reflect?
  9. Could you name some of the top IA mistakes?
  10. What are the main steps of developing an IA?
Exercise 2.

Exercise 3.

Exercise 4.
Exercise 5.