EnglishPolish

Business strategy and design thinking haven’t always been on the same page. In fact, until fairly recently, they weren’t even in the same room. Men in 3-piece suits gathered around tables polished to a high gloss to talk strategy. And once they’d decided on a plan, they called the designers in and said, “Here’s what we’re going to do…”

Strategia biznesowa i myślenie projektowe nie zawsze szły ze sobą w parze. W rzeczywistości, do niedawna nie było ich nawet w tym samym pomieszczeniu. Mężczyźni w 3-częściowych garniturach gromadzili się przy wypolerowanych na wysoki połysk stołach, aby omawiać strategię. A kiedy już zdecydowali się na plan, dzwonili do projektantów i mówili: “Oto, co zrobimy…”

But through the passion and inventiveness of designers — and those passionate about design — things are changing. Strategy as a design discipline has taken its rightful place at the conference room table, making design a strategic business advantage.

Ale dzięki pasji i pomysłowości projektantów i osób zafascynowanych wzornictwem wszystko się zmienia. Strategia jako jeden z obszarów projektowania zajęła należne jej miejsce przy stole w sali konferencyjnej, czyniąc z designu strategiczną przewagę biznesową.

Think about it: today, when we think of a company, we’re really thinking of a product. Facebook’s that blue-hued social network where you talk to your friends. Airbnb’s the site where you borrow nice apartments for the weekend. Seamless magically ushers dinner to your door. And Apple’s the phone in your pocket, the computer on your lap, or the TV in your sitting room.

Pomyśl o tym: dzisiaj, kiedy myślimy o firmie, tak naprawdę myślimy o produkcie. Facebook jest tym niebieskim portalem społecznościowym, na którym rozmawiasz z przyjaciółmi. Airbnb to strona, na której wynajmujesz ładne mieszkania na weekend. Seamless w magiczny sposób przynosi kolację do twoich drzwi. Natomiast Apple to telefon w twojej kieszeni, komputer na kolanach albo telewizor w salonie.

Companies flourish when their products answer human needs. And if execs want their business strategy to be inherent in the product, it has to be inherent in the design.

Firmy rozwijają się, gdy ich produkty zaspokajają ludzkie potrzeby. A jeśli kadra zarządzająca chce, aby ich strategia biznesowa była nieodłącznie związana z produktem, musi być ona integralną częścią projektu.

How can designers shape business strategy?

EnglishPolish

Designers understand the business landscape differently than the business guys. Where an exec sees lifts in conversion rates, a designer sees a more delightful user experience. Where an exec sees increased time on site, a designer might wonder if some interactions could produce less friction. Where the business guy sees users, designers see people.

Projektanci rozumieją otoczenie biznesowe inaczej niż biznesmeni. Gdy ktoś z kadry zarządzającej widzi wzrost współczynnika konwersji na stronie, projektant widzi lepsze wrażenia użytkownika. Kiedy menedżer widzi dłuższy czas spędzony przez użytkowników w serwisie WWW, projektant zastanawia się, czy nie jest to być może efekt bardziej płynnej interakcji. Tam, gdzie biznesmen widzi użytkowników, projektant widzi ludzi.

To take part in developing business strategy, designers need to be advocates for the user. They need to push back on ideas that might undermine the product’s design. They also need to be asking questions like: Is this strategy so vague that it’ll be impossible to execute? Is it so complicated that users will drop out of the flow without completing it? They also have to ask themselves if their decisions align with the greater company strategy. Focused questions like these lead to the development of a rock-solid vision. And with a rock-solid vision in mind, it’s easier to develop a winning design.

Aby wziąć udział w tworzeniu strategii biznesowej, projektanci muszą być rzecznikami użytkownika. Powinni sprzeciwić się pomysłom, które mogą zaszkodzić projektowi. Muszą również zadawać pytania, takie jak: Czy ta strategia jest tak niejasna, że nie będzie możliwa do zrealizowania? Czy jest ona aż tak skomplikowana, że użytkownicy zrezygnują z działania, nie osiągnąwszy celu? Muszą też zadać sobie pytanie, czy ich decyzje są zgodne z szerszą strategią firmy. Konkretne pytania, takie jak te, prowadzą do wypracowania solidnej wizji. A mając na uwadze taką wizję, łatwiej jest o udany projekt.
Business strategy, workflow management

What can strategy makers do for the designers?

EnglishPolish

Strategy makers do themselves a favor when they involve designers in the conversations about the business direction from day one. (There’s an argument here that the CEO should be a designer—but we’ll save that for another day.)

Twórcy strategii oddają sobie przysługę, gdy od samego początku angażują projektantów w rozmowy na temat kierunku biznesowego. (Jest to argument za tym, żeby dyrektor generalny był projektantem – ale zostawimy to na inny raz.)

It should be easy to see a company’s strategy from a quick look at their design choices. But it isn’t always obvious what design choices need to be made, even if you know a company’s strategy. A designer will have a substantially better idea of this. As strategy changes, so should design, and if design changes, there should be a strong strategic reason for the change.

Strategia firmy powinna być łatwa do zauważenia – wystarczy spojrzeć na dokonywane przez nią wybory projektów. Ale nie zawsze jest oczywiste, jakich wyborów należy dokonać, nawet jeśli zna się strategię firmy. Projektant będzie miał znacznie lepsze rozeznanie. Wraz ze zmianą strategii powinien zmieniać się projekt, a jeśli projekt się zmienia, powinien istnieć istotny strategiczny powód do tej zmiany.

How can companies ensure a strong connection between design and strategy?

EnglishPolish

First, hire more designers. This isn’t as easy as it sounds, because a good designer is hard to find, and most companies need way more than one designer to handle all their design needs. Second, integrate designers into all relevant teams. Their input will be essential for strategic success.

Po pierwsze, zatrudnij więcej projektantów. Nie jest to takie proste, jak się wydaje, ponieważ trudno znaleźć dobrego projektanta, a większość firm potrzebuje ich znacznie więcej do obsługi wszystkich swoich potrzeb związanych z projektowaniem. Po drugie, włącz projektantów do odpowiednich zespołów. Ich wkład będzie niezbędny do osiągnięcia strategicznego sukcesu.

As designers become more involved in strategic decision-making, they‘ll rise through the ranks, due to their unique understanding of both the strategic and design sides of business. Companies should encourage this growth, empowering their designers to influence strategy. This will increase awareness of design company-wide, better integrate strategy and design, and help your company thrive in the new business ecosystem.

Wraz z coraz większym angażowaniem projektantów w podejmowanie strategicznych decyzji, awansują oni dzięki wyjątkowemu rozumieniu przedsięwzięcia zarówno od strony strategicznej, jak i projektowej. Firmy powinny wspierać ten rozwój, dając swoim projektantom możliwość wpływania na strategię. Pozwoli to na zwiększenie świadomości na temat projektowania w całej firmie, lepszą integrację strategii i projektowania oraz pomoże firmie rozwijać się w nowym biznesowym ekosystemie.
Source of English text: https://www.invisionapp.com/inside-design/why-designers-should-be-shaping-business-strategy/

Exercises:

Exercise 1.

Answer the questions.

  1. How would you describe the former relation between business strategy and design thinking?
  2. What are we really thinking of when we think of a company today?
  3. When do companies flourish?
  4. How can designers advocate for users?
  5. What leads to the development of a rock-solid vision of the company?
  6. When should strategy makers involve designers?
  7. What should happen to design when the company’s strategy changes and vice versa?
  8. Why is it hard to hire designers?
  9. Why will designers rise through the ranks?
  10. What will increase awareness of design?

Exercise 2.

Exercise 3.

Exercise 4.

Translate the phrases into English and check if your answer is correct.

  1. nieodłącznie związane z produktem
  2. solidna wizja
  3. strategiczna przewaga biznesowa
  4. niejasna strategia
  5. pasja i pomysłowość
  6. wzrost współczynnika konwersji
  7. podejmowanie strategicznych decyzji
  8. należne miejsce

Exercise 5.