EnglishPolish

User experience research is the systematic investigation of your users in order to gather insights that will inform the design process. With the help of various user research techniques, you’ll try to understand your users’ needs, behaviours, attitudes, and pain-points.

Badanie wrażeń użytkowników jest systematycznym badaniem użytkowników w celu zebrania wiedzy, która zostanie wykorzystana w procesie projektowania. Za pomocą różnych technik będziesz starał się zrozumieć potrzeby, zachowania, postawy i problemy użytkowników.

Typically done at the start of a project—but also extremely valuable throughout—it encompasses different types of research methodology to gather both qualitative and quantitative data in relation to your product or service.

Badania użytkowników zazwyczaj przeprowadza się na początku projektu, ale są one również niezwykle cenne podczas całego procesu projektowania. Obejmują różne rodzaje metodologii badawczej umożliwiając gromadzenie zarówno jakościowych, jak i ilościowych danych na temat produktu lub usługi.

Qualitative data is descriptive data which looks more at how people think and feel. It helps to find your users’ opinions, problems, reasons, and motivations.

Dane jakościowe to dane opisowe, które w większym stopniu skupiają się na tym, jak ludzie myślą i czują. Pomagają poznać opinie użytkowników, ich problemy, powody, jakimi się kierują, oraz motywacje.

Quantitative data, on the other hand, is generally numerical data that can be measured and analysed, looking more at the statistics. Quantitative data is used to quantify the opinions and behaviors of your users.

Z kolei dane ilościowe to na ogół dane liczbowe, które można zmierzyć i przeanalizować, w większym stopniu opierając się na statystykach. Dane ilościowe są wykorzystywane w ilościowym ujęciu opinii i zachowań użytkowników.

User research rarely relies on just one form of data collection, and often uses both qualitative and quantitative research methods together to form a bigger picture. The data can be applied to an existing product to gain insight to help improve the product experiences, or it can be applied to an entirely new product or service, providing a baseline for UX, design and development.

Badania użytkowników rzadko opierają się tylko na jednej formie gromadzenia danych i często jednocześnie wykorzystują zarówno jakościowe, jak i ilościowe metody badawcze, aby stworzyć szerszy obraz sytuacji. Dane mogą być zastosowane do istniejącego produktu w celu uzyskania wglądu, który pomoże poprawić wrażenia związane z produktem, lub mogą być użyte do całkowicie nowego produktu lub usługi, zapewniając podstawę dla UX, projektowania i rozwoju.

The purpose of user research is to put your design project into context. It helps you better understand the problem you’re trying to solve; it tells you who your users are, in what context they’ll be using your product or service, and ultimately, what they need from you, the designer! UX research ensures that you are designing with the user in mind, which is key if you want to create a successful product.

Celem badań użytkowników jest umieszczenie projektu w kontekście. Pomaga on lepiej zrozumieć rozwiązywany przez ciebie problem, informuje cię, kim są twoi użytkownicy, w jakim kontekście będą wykorzystywać twój produkt lub usługę i ostatecznie, czego oczekują od ciebie jako projektanta. Badania UX pomagają w projektowaniu zorientowanym na użytkownika, co jest kluczowe, jeśli chcesz stworzyć udany produkt.

Without UX research, you are essentially basing your designs on assumptions. If you don’t engage real users, it’s virtually impossible to know what needs and pain-points your design should address.

Bez badań UX projekty są oparte tylko na przypuszczeniach. Jeśli nie zaangażujesz prawdziwych użytkowników, to praktycznie nie będziesz w stanie dowiedzieć się, jakie twój projekt powinien realizować potrzeby i jakie rozwiązywać problemy.

Conducting user research is absolutely crucial because:
– User research helps you to design better products.
– User research saves time and money.
– User research can be done on a budget.

Prowadzenie badań użytkowników jest absolutnie niezbędne, ponieważ:
– Badania użytkowników pomagają w projektowaniu lepszych produktów.
– Badania użytkowników oszczędzają czas i pieniądze.
– Badania użytkowników mogą być prowadzone tanim kosztem.
Source of English text: https://careerfoundry.com/en/blog/ux-design/the-importance-of-user-research-and-how-to-do-it/

How to plan your user research

EnglishPolish

When planning your user research, it’s good to have a mix of both qualitative and quantitative data to draw from so you don’t run into issues from the value-action gap, which can at times make qualitative data unreliable.

Planując badania użytkowników, dobrze jest posiadać zarówno dane jakościowe, jak i ilościowe, aby nie natknąć się na problemy wynikające z luki wartość-działanie, która czasami może powodować, że dane jakościowe są niewiarygodne.

The value-action gap is a well known psychology principle outlining that people genuinely don’t do what they say they would do, and is commonly referred to as what people say vs. what people do.
Luka wartość-działanie jest dobrze znaną w psychologii zasadą, która mówi, że ludzie naprawdę nie robią tego, co mówią, że zrobiliby, i jest powszechnie znana jako rozdźwięk między tym, co ludzie mówią, a  tym, co faktycznie robią.

When planning your user research, you need to do more than just User Focus Groups — observation of your users really is the key. You need to watch what your users do.

Planując badania użytkowników nie wystarczy stworzyć tylko grupy fokusowe – obserwacja użytkowników jest tutaj rzeczywiście kluczowa. Musisz przyglądać się, co robią twoi użytkownicy.

Part of being a great user researcher is to be an expert at setting up the right questions and getting unbiased answers from your users. To do this we need to think like the user.

Aby stać się doskonałym badaczem użytkowników, należy być ekspertem w zadawaniu właściwych pytań i uzyskiwaniu obiektywnych odpowiedzi od swoich użytkowników. W tym celu musimy myśleć jak użytkownik.

Put yourself in your user’s shoes without your own preconceptions and assumptions on how it should work and what it should be. For this, we need empathy (and good listening skills) allowing you to observe and challenge assumptions of what you already think you know about your users.

Postaw się w sytuacji użytkownika pozbywając się własnych wyobrażeń i założeń co do tego, jak coś powinno działać i czym powinno być. Do tego potrzebna jest empatia (i dobra umiejętność słuchania), pozwalająca na obserwację i kwestionowanie założeń tego, co myślisz, że już wiesz o swoich użytkownikach.
Source of English text: https://careerfoundry.com/en/blog/ux-design/the-importance-of-user-research-and-how-to-do-it/
https://www.freepik.com/free-vector/research-elements-collection_1152889.htm

Types of user research methods

EnglishPolish

Let’s start by defining a few terms:
Facilitator: user research professional who plans and executes the research, gathers feedback, and reports all of that back to the project team.

Zacznijmy od zdefiniowania kilku terminów:
Facylitator: specjalista zajmujący się badaniami użytkowników, który planuje i przeprowadza badania, gromadzi informacje zwrotne i przekazuje je zespołowi projektowemu.

Participant: a user who takes part in the research process.

Uczestnik: użytkownik, który bierze udział w procesie badawczym.

Recruiting: the act of locating your product’s users to conduct a research test.

Rekrutacja: pozyskiwanie użytkowników produktu w celu przeprowadzenia testu badawczego.

Compensation: users are usually compensated for their time as a participant.

Wynagrodzenie: użytkownicy zazwyczaj otrzymują zapłatę za udział w badaniach.

Usability lab: a traditional lab where tests are conducted. There are typically 2 rooms separated by a 2-way mirror for observation purposes.

Laboratorium badań użyteczności: tradycyjne laboratorium, w którym przeprowadza się testy. Zazwyczaj są to dwa pomieszczenia oddzielone lustrem weneckim, aby umożliwić obserwację.
Source of English text: https://www.invisionapp.com/inside-design/what-is-user-research/

Qualitative Methods

EnglishPolish
Qualitative MethodsMetody jakościowe

Guerrilla testing: Fast and low cost testing methods such as on the street videos, field observations, reviews of paper sketches or online tools for remote usability testing.

Testy partyzanckie: szybkie i tanie metody testowania, takie jak filmy kręcone na ulicach, obserwacje terenowe, przeglądy papierowych szkiców lub narzędzia online do zdalnego testowania użyteczności.

Interviews: One on one interviews that follow a preset selection of questions prompting the user to describe their interactions, thoughts and feelings in relation to a product or service, or even the environment of the product/service.

Wywiady: wywiady indywidualne według wcześniej ustalonych pytań, które skłaniają użytkownika do opisania swoich interakcji, myśli i uczuć w odniesieniu do produktu lub usługi, albo nawet otoczenia produktu/usługi.

Focus groups: Participatory groups that are led through a discussion and activities to gather data on a particular product or service.

Grupy fokusowe: grupy uczestników, którzy biorą udział w moderowanej dyskusji i wykonują zadania umożliwiające zebranie danych na temat konkretnego produktu lub usługi.

Field studies: Heading into the user’s environment and observing while taking notes (and photographs or videos if possible).

Badania terenowe: obserwowanie i robienie notatek (jeśli to możliwe to także zdjęć i filmów wideo) w środowisku użytkownika.

In-lab testing: Observations of users completing particular tasks in a controlled environment. Users are often asked to describe out loud their actions, thoughts and feelings and are videoed for later analysis.

Testowanie laboratoryjne: obserwacje użytkowników wykonujących poszczególne zadania w kontrolowanym środowisku. Użytkownicy są często proszeni o głośne opisywanie swoich działań, myśli i uczuć, jednocześnie są nagrywani na potrzeby późniejszych analiz.

Card sorting: Used to help understand Information Architecture and naming conventions better. Can be really handy to sort large amounts of content into logical groupings.

Sortowanie kart: używane jest do lepszego zrozumienia architektury informacji i konwencji nazewniczych. Może być szczególnie przydatne do logicznego grupowania dużych ilości treści.
Source of English text: https://careerfoundry.com/en/blog/ux-design/the-importance-of-user-research-and-how-to-do-it/
https://www.freepik.com/premium-vector/data-analytics-information-web-development-website-statistic_10592998.htm

Quantitative Methods

EnglishPolish

User surveys: Questionnaires with a structured format, targeting your specific user personas. These can be a great way to get a large amount of data.

Ankietyzacja użytkowników: stosuje się  ankiety o ustrukturyzowanym formacie kierowane do użytkowników reprezentowanych przez persony. Mogą one być doskonałym sposobem na uzyskanie dużej ilości danych.

First click testing: A test set up to analyse what a user would click on first in order to complete their intended task. This can be done with paper prototypes, interactive wireframes or an existing website.

Test pierwszego kliknięcia: test skonstruowany w taki sposób, aby dowiedzieć się, w co użytkownik kliknie najpierw, aby zrealizować wyznaczone zadanie. Można to zrobić za pomocą papierowych prototypów, interaktywnych szkieletów lub istniejącej strony internetowej.

Eye tracking: Measures the gaze of the eye, allowing the observer to ‘see’ what the user sees. This can be an expensive test and heatmapping is a good cheaper alternative.

Śledzenie ruchu gałek ocznych: rejestrowanie spojrzeń użytkownika umożliwiające obserwatorowi widzenie tego, co widzi użytkownik. Może to być kosztowny test, a tworzenie map cieplnych jest dobrym, tańszym alternatywnym rozwiązaniem.

Heatmapping: Visual mapping of data showing how users click and scroll through your prototype or website.

Tworzenie map cieplnych: wizualne mapowanie danych pokazujące, jak użytkownicy klikają i przewijają prototyp lub stronę internetową.

Web analytics: Data that is gathered from a website or prototype it is integrated with, allowing you to see demographics of users, pageviews and users’ paths through your site and where they drop off.

Analityka internetowa: dane, które są zbierane z witryny lub prototypu z nią zintegrowanego, pozwalające zapoznać się z danymi demograficznymi użytkowników, liczbą odsłon, ścieżkami, po których użytkownicy poruszają się w serwisie, oraz miejscami, w których rezygnują.

A/B testing: Comparing two versions of a web page to see which one converts users more. This is a great way to test button placements, colours, banners and other elements in your UI.

Testy A/B: porównywanie dwóch wersji strony internetowej, aby dowiedzieć się, która z nich jest bardziej efektywna. Jest to dobry sposób na przetestowanie rozmieszczenia przycisków, kolorów, banerów i innych elementów interfejsu użytkownika.
Source of English text: https://careerfoundry.com/en/blog/ux-design/the-importance-of-user-research-and-how-to-do-it/

Exercises:

Exercise 1.

Answer the questions.

  1. What is user experience research?
  2. What will you understand thanks to user research?
  3. When is user research done?
  4. What is qualitative data?
  5. What is quantitative data?
  6. Why does context matter?
  7. Could you name a few qualitative methods?
  8. Could you name a few quantitative methods?
  9. What is card sorting?
  10. What is A/B testing?
Exercise 2.

Exercise 3.

Exercise 4.
Exercise 5.